Categorie A1 (≥ 18 jaar): theorie-examen + praktijkexamen voertuigbeheersing (AVB) + praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD). Categorie A2 getrapt (≥ 20 jaar): praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD). Categorie A2 rechtstreeks (≥ 20 jaar): theorie-examen + praktijkexamen voertuigbeheersing (AVB) + praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD). Categorie A getrapt (≥ 22 jaar) : praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD. Categorie A rechtstreeks (≥ 21 jaar): theorie-examen + praktijkexamen voertuigbeheersing (AVB) + praktijkexamen verkeersdeelneming (AVD). Categorieën A1, A2 rechtstreeks en A rechtstreeks Bij de categorieën A1, A2 rechtstreeks en A rechtstreeks is het eerste praktijkexamen de voertuigbeheersing (AVB). Dit examen is op een apart terrein. Daar voeren de kandidaten een aantal bijzondere verrichtingen uit (zie rijprocedure A). Het tweede praktijkexamen is de verkeersdeelneming (AVD). Hierbij gaat het om een rit op de openbare weg. De kandidaten kunnen dat examen pas doen als ze zijn geslaagd voor het theorie-examen motor en het examen voertuigbeheersing. De uitslag van het theorie-examen is anderhalf jaar geldig. Het resultaat van het AVB-examen is één jaar geldig. Categorieën A2 getrapt en A getrapt Bij de categorieën A2 getrapt en A getrapt doen de kandidaten alleen een praktijkexamen verkeersdeelneming. In dat examen toetst de examinator ook de voertuigbeheersing met 2 bijzondere verrichtingen tijdens de verkeersdeelneming (AVB opgenomen in AVD). De kandidaten kunnen het getrapte A2-examen pas doen als ze minimaal twee jaar het rijbewijs A1 hebben van een EU-land, EER-land of Zwitserland. Het getrapte A-examen kunnen kandidaten pas doen als ze minimaal twee jaar het rijbewijs A2 hebben van een EU-land, EER-land of Zwitserland. Alle A-categorieën Bij alle A-categorieën controleert de examinator aan het begin van het examen verkeersdeelneming de motor op de werking van de richtingaanwijzers, de verlichting waaronder het remlicht, de toestand van de banden en de aanwezigheid van het L-bord en de spiegels. Daarnaast laat de examinator een aantal voorbereidings- en controlehandelingen uitvoeren door de kandidaten. Hierbij moeten zij enige kennis tonen van de technische aspecten van de motor. Dit alles staat beschreven in de rijprocedure A. In hoofdstuk 9 staat wat nodig is voor een praktijkexamen, inclusief toelatingseisen, zoals het behalen van een theoriecertificaat. |