Snel zoeken

Home
Vademecum
>1. Rijschooladministratie
>2. Aanvragen examens en tussentijdse toetsen
>3. Betalingsregeling
>4. Terugbetaling examengeld
>5. Bijwonen van examens
>6. Gedragsregels
>7. Het theorie-examen
>8. De examencategorieën
>9. Nodig voor praktijkexamen
>10. Het praktijkexamen
>11. Onderzoek rijvaardigheid
>12. Voertuigeisen
>12.1 Voertuigeisen categorie AM
>12.2 Voertuigeisen categorie A (voertuigbeheersing en verkeersdeelneming)
>12.3 Algemene voertuigeisen categorie B & BE
>12.4 Aanvullende eisen examenvoertuigen met automatische transmissie (categorie B & BE)
>12.5 Aanvullende voertuigeisen categorie B
>12.6: Aanvullende voertuigeisen categorie BE
>12.7 Commissie toelating examenvoertuigen (CTE)
>13. Verklaring van geschiktheid
>14. Aanrijding / boete / schade tijdens examen
>15. Klachtenregeling
>16. Identiteitsbewijzen
naar www.cbr.nl

12.4 Aanvullende eisen examenvoertuigen met automatische transmissie (categorie B & BE)

» Algemeen
» Verklaring werking motormanagement
» Stopknop (let op: vervalt per 1 januari 2024)
» Onderbrekersknop
» Tot slot

Algemeen

Om toegelaten te worden tot het B- of BE-praktijkexamen, moeten examenvoertuigen voldoen aan de wettelijke gestelde eisen en aan de voertuigeisen die het CBR voor de betreffende categorie heeft opgesteld. Voor voertuigen met automatische transmissie gelden enkele aanvullende voertuigeisen. Alle informatie daarover staat in dit hoofdstuk van het vademecum.

Bij handgeschakelde voertuigen kan de examinator de aandrijving van de motor onderbreken door bij de dubbele bediening de koppelingspedaal in te drukken. Bij voortuigen met automatische transmissie is dit niet mogelijk, maar wordt dit meestal softwarematig geregeld. Om die reden moet een voertuig met automatische transmissie voorzien zijn van een verklaring werking motormanagement.

Voor voertuigen waarvoor een importeur geen verklaring werking motormanagement kan, mag of wil afgeven, kan de werking van de motor ook mechanisch worden onderbroken. Een mechanische inrichting die dit mogelijk maakt kan op twee manieren zijn ingebouwd:

  1. Stopknop op het dashboard. Let op: per 1 januari 2024 is deze mechanische inrichting niet meer toegestaan.
  2. Onderbrekersknop onder het rempedaal van de dubbele bediening.

Let op: bij volledig elektrische voertuigen is het niet mogelijk een stop- of onderbrekersknop in te bouwen. Elektrische voertuigen moeten daarom altijd voorzien zijn van een verklaring werking motormanagement. Omdat bij dit soort voertuigen geen alternatief voor de verklaring werking motormanagement bestaat, adviseert het CBR rijscholen vóór aanschaf van een examenvoertuig altijd bij de importeur na te vragen of voor het betreffende voertuig een verklaring werking motormanagement afgegeven wordt.

Hieronder worden alle eisen voor de verklaring werking motormanagement, stopknop en onderbrekersknop en op een rij gezet.

Verklaring werking motormanagement

Het CBR heeft een document gemaakt voor de verklaring van de werking van het motormanagement. De originele moet in het examenvoertuig liggen. Een foto, scan of kopie vinden we niet goed. Een door de rijschool zelf geprinte versie is alleen geldig als de verklaring door de importeur digitaal is ondertekend en voorzien van een stempel.

Een verklaring werking motormanagement mag alleen worden afgegeven door de importeur en niet door een dealer of andere partij. Dealers en importeurs kennen de procedure van het aanvragen en verstrekken van een verklaring werking motormanagement. Ter controle dient een importeur altijd een kopie van een afgegeven verklaring werking motormanagement naar de ‘commissie toelating examenvoertuigen’ te sturen.

De verklaring moet (nagenoeg) volledig zijn ingevuld. In uitzonderlijke gevallen mogen alleen de velden ‘Typegoedkeuring’, ‘Type variant D2 van’ en/of ‘Type variant D2’ leeg zijn, mits dit overeen komt met de gegevens op de kentekencard van het voertuig én de database van de RDW op https://ovi.rdw.nl/. De examinator kan dit controleren.

In de verklaring werking motormanagement verklaart de importeur het volgende:

Het voertuig voldoet aan de toelatingscriteria in de Regeling voertuigen van de Wegenverkeerswet 1994 om toegelaten te worden tot de openbare weg. Het voldoet ook aan de onderstaande voorwaarden om gebruikt te kunnen worden als les- en/of examenauto met een automatische transmissie.

  1. Voertuigen met verbrandingsmotor: als tijdens ingedrukt gaspedaal geremd wordt en/of als deze situatie voortduurt, zal het motorvermogen direct en automatisch teruggeregeld worden naar nullast (stationair toerental).

    Elektrisch aangedreven voertuigen: als tijdens ingedrukt acceleratiepedaal tegelijkertijd geremd wordt en/of als deze situatie voortduurt, zal het remvermogen het motorvermogen zodanig overstijgen dat er tenminste met de wettelijke minimale remvertraging een noodstop uitgevoerd kan worden.

  2. Alle wettelijk verplichte technische voorzieningen zoals verlichting, claxon, richtingaanwijzers en remlichten blijven in werking en kunnen indien nodig ingeschakeld worden, gedurende de fases genoemd onder punt 1 hierboven.

Stopknop (let op: vervalt per 1 januari 2024)

  1. De knop moet (nagenoeg) verticaal geplaatst zijn op het dashboard, (enigszins) recht voor het midden van de zitplaats van de examinator. Hij moet met de palm van de hand kunnen worden ingedrukt.
  2. Het mechanisme achter de stopknop moet in werking treden zodra deze wordt ingedrukt.
  3. Door het indrukken van de knop mogen geen andere vitale functies van de auto worden uitgeschakeld (zoals remlichten, verlichting of richtingaanwijzers).
  4. Verschillen per voertuigtype:
    a. Elektrische voertuigen: het is technisch niet mogelijk om deze knop in te bouwen.
    b. Overige voertuigen:bij gebruik wordt de werking van de motor en/of aandrijving van het voertuig onderbroken.

Onderbrekersknop

  1. De onderbrekersknop is geplaatst onder het rempedaal van de dubbele bediening.
  2. De onderbrekersknop moet gaan werken zodra je de rem krachtig indrukt. Als je het rempedaal licht of normaal indrukt, gaat het systeem niet werken.
  3. Door het gebruik van de onderbrekersknop mogen geen andere belangrijke functies van de auto worden uitgeschakeld (zoals remlichten, verlichting of richtingaanwijzers).
  4. Verschillen per voertuigtype:
    a. Elektrische voertuigen: het is technisch niet mogelijk om de onderbrekersknop in te bouwen
    b. Hybride voertuigen: bij gebruik van de elektromotor reageert de auto niet meer op het gaspedaal tot je de auto opnieuw start. Bij gebruik van de brandstofmotor: zie overige voertuigen (c).
    c. Overige voertuigen: bij gebruik van de onderbrekersknop slaat de motor af en wordt de aandrijving van het voertuig onderbroken.

Tot slot

Het is belangrijk om voor aanschaf van een voertuig met automatische transmissie na te gaan of een importeur een verklaring werking motormanagement kan afgeven, of dat het mogelijk is om een stop- of onderbrekersknop in te bouwen. Zonder één van deze zaken wordt het examenvoertuig niet toegelaten tot het examen en vindt geen restitutie van examengeld plaats.
CBR 2025